Crossmediaal storytelling

Wat is Crossmediaal storytelling?
Crossmediaal storytelling is het gebruik maken van minimaal drie a vijf media strategieën, daar worden diverse combinaties mee gemaakt om nieuwe social media te creëren. Bij deze diverse social media wordt een verhaal gecreeërd. Dit verhaal kan op diverse manieren verteld worden. Elke medium kan het zelfde verhaal vertellen, elk medium kan naast het zelfde verhaal iets extra’s vertellen of elk medium verteld een aanvulling op het eerste verhaal. Dit laatste zorgt voor een crossmediale toevoeging.
Om tegenwoordig een merk neer te zetten, wat landelijke bekendheid kan genereren, is het gebruik van crossmedia bijna niet meer weg te denken. Het wegdenken van internet is al niet meer mogelijk en de sociale media zijn onderdeel geworden van vele personen.

Om duidelijk te maken wat hiermee bedoeld is, zal er gebruik gemaakt worden van een voorbeeld wat verteld is tijdens ons college over crossmedia.
Voorbeeld
Een goed voorbeeld hiervan is de campagne van Helo (xbox game).
Voordat Helo in de winkels kwam was er een trailer te zien in de bioscoop.
Aan het einde van de trailer komt altijd het Windows logo te staan. Dit logo kwam ook deze keer te staan op het scherm maar na een paar seconde trilde het beeld en kwam er een andere website voor in de plaats te staan.

De mensen die op deze pagina gingen kijken zagen een pagina die door een vrouwtje was gemaakt en hield van bugs (kevers).  Hoe langer de pagina draaide, des te meer cijfers en getallen kwamen op de pagina, alsof er een ‘bug’ (fout) in de pagina zat.
Er werd gepraat op fora over deze website en mensen vroegen zich af wat deze getallen nou betekende.  Na een tijdje kwamen de mensen er achter dat er een lengte en een breedte graat vermeld stond en een tijdstip.
Voorbeeld van de tekens op de site: E051,10.1 W001,30.4 18:45
Zo kwamen er verspreid door Amerika een aantal locaties met tijden ter spraken waar een telefooncel stond.
Op het moment dat iemand de telefoon opnam werd er gevraag wat je naam is en welke rang je in het leger hebt.  De mooiste antwoorden en dialogen kwamen terug (weliswaar in kleine vorm) in het spel. (met dank aan Jeroen de Geus)

Bij dit bovenstaande voorbeeld werden mensen op drie verschillende media types benaderd.
1. In de bioscoop op het scherm
2. Op de site van het ‘oude vrouwtje’
3. In real life tijdens het telefoongesprek

Op deze manier wordt de persoon die in aanraking komt met een crossmediale actie nieuwsgierig gemaakt met wat er nog komen zal. Dit is een belangrijk punt die we in ons achter hoofd moeten houden met ons project.
Zo’n grote actie als bij Helo zal ons niet lukken maar de combinatie maken van internet, tv en een andere media vorm is wel mogelijk. Wij zullen hier dus hard over na denken.

Hou voor meer updates en interessante bevindingen onze site in de gaten of wordt lid van onze facebook pagina en volg ons op twitter.
Facebook: inmotionevents
Twitter: inmotionevents1

Over inmotionevents

|| We provide, develop and create cultural events with a creative platform for new designers, artist, xtreme sports and more ||
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie